Autorem tekstu jest Michał Zębik – PR Manager zajmujący się komunikacją biznesową, a zarazem obserwator rynku piwnego,
na Instagramie: Zębem Po Kuflu
To, że piwa bezalkoholowe cieszą się coraz większą popularnością dla nikogo w branży nie jest już niczym zaskakującym. Skąd jednak wiadomo, że ta popularność rośnie? Można to sprawdzić, przyglądając się tym, którzy takie piwo produkują oraz tym, którzy je kupują, analizując dane dotyczące wolumenu produkcji i wartości sprzedaży. Warto spojrzeć także na tych, którzy piwem bezalkoholowym handlują. Ciekawym wskaźnikiem staje się tutaj analiza ekspozycji półkowej, pokazująca, jak sieci handlowe reagują na rynkowe trendy. Niedawno zbadała to firma technologiczna eLeader, która wykorzystując swoje narzędzie Shelf Recognition AI, sprawdziła jak duża i jak bardzo zróżnicowana jest półka z piwami bezalkoholowymi w wybranych polskich sklepach.
Ten artykuł przeczytasz w 5 minut, dowiesz się z niego:
Czy browary zwiększają produkcję, sieci handlowe ekspozycję?
Które sklepy najbardziej zwiększyły ekspozycję piw bezalkoholowych?
Jaki jest udział piw bezalkoholowych w półce piwnej?
Czy półka z piwami bezalkoholowymi jest coraz bardziej zróżnicowana?
Czy ekspozycja półkowa sposobem na planowany zakaz reklamy piw bezalkoholowych?
Browary zwiększają produkcję, sieci handlowe ekspozycję
Działające w Polsce największe grupy piwowarskie już od kilku lat donoszą o gwałtownym spadku konsumpcji piwa z procentami, co pociąga za sobą spadek sprzedaży i zmniejszenie wolumenu produkcji. Równolegle do tego, jak na drożdżach rośnie segment piw bezalkoholowych, który ratuje sytuację całej branży. Według danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, w 2024 roku wolumen piw 0,0% zwiększył się o ponad 17 proc., dochodząc poziomu 6,4 proc. całego rynku. Pod względem sprzedaży jest to nawet więcej, gdyż już 7,5 proc. rynku piwa. Jednocześnie wartość tego segmentu wzrosła w ubiegłym roku o niemal 17 proc. i osiągnęła poziom ponad 1,7 mld złotych.
Rosnący popyt na piwa bezalkoholowe wywołał reakcję także wśród sieci handlowych, które w rozwijającym się trendzie NoLo (No alcohol, Low alcohol) dostrzegły szansę na zwiększenie sprzedaży. Zebrane przez eLeader dane z czerwca 2025 roku pokazują, że udział piw <0,5% alkoholu na sklepowych półkach, zwiększył się rok do roku w 7 na 10 zbadanych sieci handlowych. W każdej z nich piwa bezalkoholowe stanowią już jedną dziesiątą całej ekspozycji piwnej. W swoim komentarzu do wyników badań eksperci eLeader podkreślają, że piwa bezalkoholowe przestały być uzupełnieniem oferty, a stały się dziś pełnoprawnym filarem strategii produktowej oraz sprzedażowej sieci, zyskując stałe miejsce na sklepowych półkach.
Te sklepy najbardziej zwiększyły ekspozycję
piw bezalkoholowych
Jak wynika z danych eLeader, ekspozycję piw bezalkoholowych zwiększyła zdecydowana większość badanych sieci handlowych. Spadki widać było jedynie w przypadku trzech, które już wcześniej mocno inwestowały w tę kategorię i prawdopodobnie, po prostu zbliżyły się do granicy możliwości ekspozycyjnych. W pozostałych piwa bezalkoholowe stanowią obecnie ponad 11 proc. całej ekspozycji piwnej, a w czterech przypadkach nawet więcej – powyżej 15 proc. (Netto, Lidl, Aldi, Skokrotka). Gdzie półka z piwami tej kategorii zwiększyła się najbardziej? Bezsprzecznym liderem pozostaje tu Aldi (wzrost o 66,7 proc r/r), za którym uplasowała się Biedronka (46,9 proc. r/r).
To, jaki procent ekspozycji piwnej w poszczególnych sieciach stanowiły piwa bezalkoholowe pokazuje zestawienie porównujące stan na czerwiec 2024 i czerwiec 2025. Uwagę zwraca tutaj Netto, które mimo że rok do roku odnotowało spadek ekspozycji, to pozostaje liderem jeśli chodzi udział piw <0,5% w ofercie. Stanowią one już niemal 18 proc. półki piwnej w sklepach tej sieci.
Udział piw bezalkoholowych w półce piwnej

Zmiana rok do roku

Półka z piwami bezalkoholowymi jest coraz bardziej zróżnicowana
Jednym z kół napędowych rosnącej popularności piw bezalkoholowych są zmieniające się zwyczaje konsumenckie, a zwłaszcza trend NoLo, widoczny szczególnie wśród młodszych pokoleń. W raporcie Browarów Polskich dotyczącym tego tematu można przeczytać, że piwa „zero” są najlepszą alternatywą względem napojów alkoholowych dla 63 proc. konsumentów w wieku 18-34 lata. Odbiorcy ci oczekują przy tym, by piwa bez procentów były nie tylko łatwo dostępne, ale też, by ich oferta była zróżnicowana. Tu również nie trzeba było długo czekać na odpowiedź producentów. Browary rzemieślnicze i regionalne zaczęły coraz śmielej wychodzić z bezalkoholowymi wariantami piw takich jak IPA, Weizen, a nawet Porter Bałtycki, te koncernowe mocno postawiły na ofertę radlerów 0,0% i piw smakowych.
Coraz bardziej zróżnicowaną ofertę piw bezalkoholowych widać także na sklepowych półkach. Potwierdzają to dane eLeader, zgodnie z którymi 6 na 10 badanych sieci sklepów zwiększyło liczbę unikatowych indeksów na półce o 10-30 proc. Także pod tym względem prym wiedzie Aldi, gdzie na przestrzeni roku liczba unikatowych indeksów, czyli różnych rodzajów piwa bezalkoholowego, zwiększyła się, aż o 107 proc. Kolejnymi sieciami, które najmocniej zróżnicowały swoją półkę z piwami bezalkoholowymi były Biedronka i Kaufland, tam jednak zmiana wyniosła „jedynie” 32 i 30 procent.
Ekspozycja półkowa sposobem na planowany zakaz reklamy piw bezalkoholowych?
Choć może się wydawać, że dla producentów piw bezalkoholowych nastały złote czasy, to jednak pojawiają się też wyzwania. Jednym z nich jest dyskutowany ostatnio pomysł zakazu reklamowania piwa, w tym także tego bezalkoholowego. Może on skutkować tym, że producenci będą mieli utrudnioną komunikację ze swoimi odbiorcami. Jak jednak zauważają eksperci eLeader, raczej nie zatrzyma to rozpędzającego się trendu konsumenckiego oraz rozwoju kategorii piw bezalkoholowych. Producenci będą musieli jednak poszukać nowych sposobów na komunikowanie swojej oferty. Punktem styku z konsumentami nadal pozostanie sklep, dlatego ekspozycja półkowa może stać się ważnym narzędziem promocji produktów tego segmentu oraz istotnym elementem strategii sprzedażowej.

Autorem tekstu jest Michał Zębik, PR manager od niemal 20 lat związany z branżą komunikacyjną. Obecnie specjalizuje się w komunikacji B2B dla szeregu polskich i międzynarodowych marek.
Prowadził projekty związane z branżą piwowarską m.in.: wspierał komunikacyjnie lokalny browar rzemieślniczy, zainicjował co-brandingową współpracę z browarem restauracyjnym, a także współpracował z jedną z największych w Polsce grup piwowarskich.
Rynek piwny obserwuje od początku piwnej rewolucji w Polsce. Przez kilka lat prowadził cykl prasowych felietonów i publikował artykuły propagujące kulturę picia piwa. Obecnie udziela się jako przewodnik na Warszawskim Festiwalu Piwa oraz prowadzi swój instagramowy pamiętnik: Zębem Po Kuflu
Może Cię zainteresować:
- Czy istnieje piwo 0%
- Czy niepełnoletni mogą pić piwo bezalkoholowe
- Piwo bezalkoholowe w pracy czy wolno
- Czy piwo bezalkoholowe można spożywać w miejscach publicznych
- Jak powstaje piwo bezalkoholowe
- Piwo bezalkoholowe w iranie
- Amerykańskie „near beer” z czasów Prohibicji
- Najlepsze bezalkoholowe piwa w polsce
- Reklama piwa bezalkoholowego
- Jak czytać zawartość odżywczą piwa bezalkoholowego?
- Piwa bezalkoholowe podbijają sklepowe półki
- senza to Pierwszy w Polsce browar bezalkoholowy
